خودمانیمطالب برتر

آیا موتور جستجوی Yandex جایگزین گوگل می شود؟

موتور جستجوی روسی یاندکس که از سال 1394 در ایران فیلتر شده بود، مدتی است که رفع فیلتر شده و کاربران می‌توانند بدون ابزارهای فیلترشکن از آن استفاده کنند. این اقدام ظاهرا به تازگی و به صورت چراغ خاموش انجام شده است. به قول وزیر پیشین ارتباطات ، نتایج جستجوی آن هم تفاوتی با گوگل ندارد! تفاوتش با گوگل این است که می تواند نتایج جستجو را با توجه به خواست حکومت ایران تغییر دهد و جریان فکری خاصی را در نتایج خودش مسدود کند.

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی دنیا، از دیروز با اختلال در ایران در دسترس است، در تایمی که این پست را منتشر می کنم جستجوی گوگل روی اینترنت ثابت ایرانسل در دسترس نیست ولی سایر محصولات گوگل مثل جیمیل یا تقویم بدون مشکل در دسترس هستند. در عین حال موتور جستجوی یاندکس بدون مشکل و با سرعت باز می شود.

با توجه به روندی که از ابتدای امسال حکومت در پیش گرفته ، احتمالا بزودی شاهد قطع دسترسی به برخی از محصولات اکوسیستم گوگل خواهیم بود و این اکوسیستم به صورت تیکه پاره در دسترس مردم خواهد بود. مثلا جیمیل احتمالا باقی بماند ولی سایر محصولات توسط یاندکس سرویس دهی شود.

در قرارداد 20 ساله ای که بین ایران و روسیه بسته شده که کسی از مفاد آن خبری ندارد ، بر طبق شایعات گفته می شود که بخشی از آن همکاری در زمینه راه اندازی سرویس های روسی در ایران است. همانند همه قراردادهای روسیه با ایران ، مسائل کاملا یک طرفه و به نفع آنها انجام می شود.

بایستی دید اینترنت ملی تا چه حد پیشرفت می کند و تا چه حد محدودیت بیشتری بر گردش آزاد اطلاعات اعمال خواهد شد.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا