آموزشمطالب برترویندوز و لینوکس

راه اندازی سرور استریم مدیا شخصی به کمک VPS ویندوزی

این روزها گوشی های همراه در حال حذف تمامی پورت ها و خروجی ها هستند. بزودی مدل های جدید آیفون و گوشی های اندرویدی دیگر پورت نخواهند داشت، در چنین روزگاری این که بخواهیم مدیای خودمان را استریم کنیم کار سختی شده است. خود من آرشیو موسیقی نسبتا بزرگی دارم ولی همیشه درگیر تمدید اکانت اسپاتیفای یا اپل موزیک بودم تا اینکه تصمیم گرفتم با هزینه ای بسیار کمتر از تمدید و ایجاد اسپاتیفای و اپل موزیک برای خودم سروری ایجاد کنم تا مدیای خودم را که شامل موزیک، ویدئو و تصویر بود را استریم کنم.

برای این کار شما یک سرور ویندوزی نیاز دارید. یک سرور با دو گیگابایت رم و 25 گیگابایت حافظه برای ویندوز هفت کافیست، بابت مدیای خودتان نیز تخمین بزنید چقدر به حافظه نیاز دارید ، برای حافظه اضافه می توانید از فضای استوریج s3 یا حافظه اضافه برای vps اضافه کنید.

بعد از راه اندازی vps کافیست نرم افزارهای مورد نیاز استریم را روی آن نصب کنیم. من از نرم افزار Airsonic استفاده می کنم. این نرم افزار با زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده و منابع بسیار کمی می خواهد، نیازی به وب سرور ندارد، بعد از اجرا خودش در پورت 4040 به صورت پیش فرض اجرا می شود. نسخه آخر آن را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

https://github.com/airsonic/airsonic/releases

بعد از دانلود ، آن را در پوشه دلخواهی داخل درایو سی کپی کنید. قبل از آن حتما جاوا را برای سیستم عامل خود نصب کنید. جاوا را می توانید از سایت های دانلود فارسی مثل سافت 98 پیدا کنید.

یک فایل txt داخل پوشه airsonic ایجاد کنید، پسوند آن را به cmd تغییر دهید و متناسب با آدرس فایل دانلود کرده در مرحله قبل کد زیر را در آن قرار دهید. توجه کنید که در آدرس بین پوشه ها از دو // استفاده شده است.

java.exe -Dairsonic.home="C:\\Program Files\\Airsonic" -Dserver.port=4040 -jar airsonic.war

اگر می خواهید به غیر از پورت 4040 نرم افزار اجرا شود، عدد 4040 در کد بالا را به پورت دلخواه خود تغییر دهید. بعد از این اجرای فایل cmd بالا، ایرسونیک در مرورگر به آدرس آی پی و شماره پورت 4040 در دسترس خواهد بود.

در اجرای نخست بایستی رمزی برای ادمین انتخاب کنید. سعی کنید رمزی قوی انتخاب کنید.

روی گوشی اندرویدی و iOS برای دسترسی به محتوای خود در ایرسونیک می توانید از substreamer استفاده کنید. روی اندروید اپ بهتری به نام Dsub نیز وجود دارد که بسیار بهتر است.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا