آموزشآموزش سرچ کنسول گوگلوردپرس

آموزش رایگان سرچ کنسول – قسمت سیزدهم – Core Web Vitals

گوگل از سال 2020 بود که بخش مربوط به Core Web Vitals را رونمایی کرد ، در این بخش عناصر حیاتی مرتبط با Performance سایت شما را ارزیابی می کند و اگر سایت کند و نامناسبی داشته باشید احتمالا گوگل نمره پایینی در این بخش به شما خواهد داد.

در واقع گوگل به کمک Core Web Vitals شریان های اصلی سایت شما از لحاظ سرعت لود شدن، عناصری که در وهله اول لود می کنید و تجربه کاربری را می سنجد و اگر بتوانید نمرات خوبی در این بخش ها دریافت کنید سئوی بهتری خواهید داشت و رتبه بالاتری در نتایج گوگل بدست خواهید آورد.

برای اینکه گوگل وضعیت سایت شما را سنجش کند ، سه پارامتر را اندازه گیری می کند:

  • مدت زمان لود شدن بزرگترین المان محتوایی سایت LCP
  • مدت زمانی که کاربر می تواند واقعا با سایت شما کار کند یا First Input Delay
  • میزان پرش در میان اطلاعات در حین کار کردن کاربر با سایت شما Cumulative Layout Shift

اگر بخواهیم تک تک این عناصر را توضیح دهیم بایستی از LCP شروع کنیم.

Largest Contentful Paint چیست؟

واژه LCP اختصاری از عبارت Largest Contentful Paint است که مدت زمانی که طول می‌کشد بزرگ‌ترین المان محتوایی صفحه لود شود را اندازه می‌گیرد. برای کاهش زمان LCP بایستی زمان لود و بارگیری منابع را به‌ حداقل برسانیم، جهت این کار لازم است که هاست خوب و حرفه ای داشته باشیم. هاست های معمولی این کار را درست انجام نمی دهند.

First Input Delay چیست ؟

منظور از FID سرواژه‌ای از عبارت First Input Delay است که به فارسی «تأخیر اولین ورودی داده» ترجمه می‌شود. FID یکی از فاکتورهای اصلی سنجش پرفورمنس سایت با معیارهای حیاتی‌ وب است. این فاکتور درواقع نشان می‌دهد که بین تعامل کاربر با صفحه تا زمانی که مرورگر بتواند واقعاً به این درخواست پاسخ بدهد، چقدر فاصله است. این موضوع با سادگی در کد نویسی و بهینه کد زدن میسر می شود. اینکه مرورگر بتواند سریعا پردازش ها و کارایی مختلف سایت شما را محاسبه کند در نمره FID شما تاثیر دارد.

Cumulative Layout Shift چیست ؟

CLS یا Cumulative Layout Shift که به فارسی ترتیب چیدمان گروهی ترجمه می‌شود، فاکتوری است که میزان پرش صفحه به دلیل تغییر چیدمان حین بازدید را اندازه می‌گیرد. یعنی بررسی می‌کند که یک صفحه در طول بازدید کاربران چقدر دچار پرش می‌شود.

برای اینکه این عناصر را برای سایت خود اندازه گیری کنید، اولا بایستی سایت شما مدتی در سرچ کنسول حضور داشته باشد تا اطلاعات اولیه سایت شما توسط گوگل استخراج شود. سپس می توانید به سراغ PageSpeed Insights بروید تا در این بخش این سه پارامتر برای سایت شما در حالت موبایل و دسکتاپ اندازه گیری شود.

بعد از اینکه اولین اسکن از سایت شما انجام شود ، نتیجه را همانند زیر مشاهده خواهید کرد. این نتایج برای نسخه دسکتاپ و موبایل متفاوت است:

برای اینکه تست را با موفقیت پشت سر بگذارید بایستی نمرات شما در سه بخشی که در بالا گفتم به شرح زیر باشد:

برای LCP حداکثر 2.5 ثانیه

برای FID حداکثر 100 میلی ثانیه

برای CLS حداکثر 0.1

اینکه بتوانید به این پارامترها برسید کار بسیار سختی است. سعی کنید به صورت مرحله به مرحله این پارامترها را بهبود ببخشید. اگر هاست خوبی دارید آن را به CDN متصل کنید. معمولا یک هاست خوب در کنار یک CDN ، نیاز شما برای کاور کردن نمرات خوب را پوشش می دهد.

موفق باشید.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا