خودمانی

گرانی تعرفه و بهانه هوشمند سازی

اخیرا همه خدمات سازمان های دولتی دچار افزایش تعرفه شده اند. خب چاره ای هم نیست، با توجه به تورم بالای کشور، برای پرداخت هزینه ها لازم است که با افزایش تورم، تعرفه ها گران شوند. نکته جالب اینجاست که بعد از اینکه اعلام می شود که به دلیل تورم ، هزینه تعرفه ها گران شده ، گفته می شود که این گرانی برای هوشمند سازی خدمات و … است. من نمی دانم چطور سازمانی که با هر تعرفه ای ضرر ده است ، چطور پول مازاد دارد ؟! و چطور با این پول مازاد می خواهد هوشمند سازی روند انجام دهد ؟!

اخیرا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از مراسم شرکت ملی پست اعلام کرد که پس از دو سال و نیم توقف در تغییر تعرفه‌های پستی، این تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا خواهد کرد. زارع‌پور گفته بود با توجه به تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال‌های اخیر، تعرفه‌های پستی نیاز به بازنگری دارد و در سال ۱۴۰۱ افزایش تعرفه محقق خواهد شد. چندی پیش هم محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست اعلام کرد که طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به آن‌ها اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است.

بعد از صحبت هایی که در بالا ذکر شد، حالا قیمت های جدید معرفی شدند. تا 120 درصد افزایش نرخ ارسال مرسولات پستی ، که برروی کسب و کارهای خرد بسیار تاثیر گذاشته و فکر کنم امکان ارسال رایگان را دیگر نداشته باشیم! ( این روزها در رستوران ها ، هزینه ظرف های بیرون بر پلاستیکی هم به فاکتور مشتری اضافه شدند! )

کسب و کارهای آنلاین و کوچک ، با یک سردرگمی مواجه شدند، همیشه یک مبنای ساده برای قیمت گذاری در ارسال مرسوله های پستی وجود داشت، ولی گویا به صورت پله کانی قیمت گذاری های جدید که بسیار هم بالاست باعث شده مثلا خرید یک سری کالا ها اصلا صرف نداشته باشد. مثلا شما یک سری کالا می خرید که مثلا حدود 50 هزار تومان می شوند، حداقل باید معادل نصف خرید خود هزینه حمل و نقل پرداخت کنید! البته از قدیم در دفاتر درست کار پست هزینه ارسال یک کاغذ معادل یک مرسوله 1 کیلوگرمی حساب می شد!

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا