آموزشوردپرس

چند نشانه از هک شدن وبسایت وردپرسی

معمولا یک سوالی که از ما می شود این است که چطور بفهمیم سایت ما هک شده ؟ یا مثلا چطور وردپرس هک می شود؟

در جواب به این گونه سوالات ، یک سری نشانه وجود دارد که با هم بررسی می کنیم ، اگر به هرکدام از این نشانه ها برخورد کردید احتمالا سایت شما هک شده و یا در حال مانیتور شدن توسط اشخاص دیگر است.

  • کاهش شدید ترافیک

اگر ترافیک سایت شما به صورت ناگهانی کاسته شده است احتمالا برای کاربران تصویری شبیه به تصویر زیر در مرورگر نمایش داده می شود. این مشکلات یا از گواهینامه منقضی شده SSL است یا اینکه هکر ها سایت شما را آلوده به بد افزار کرده اند.

  • لینک های بد به سایت شما اضافه شده است

ممکن است کامنت های سایت وردپرسی شما برای همه باز بوده و کلی کامنت اسپم دریافت کردید و با کلیک برروی این لینک ها دسترسی کامل به سایت خود را به هکر داده اید. همیشه کامنت های اسپم را پاک سازی کنید. نگذارید کسی لینک مشکوک داخل سایت شما قرار دهد.

  • صفحه خانگی شما از بین رفته است

این که دیگر راحتترین روش تشخیص هک شدن سایت است! معمولا هکر ها نمی خواهند شما از هک شدن سایت باخبر شوید ولی گاهی اوقات صفحه اصلی سایت شما را نابود می کنند. معمولا هک های دولتی به این شکل است که گروه هکر خودش را معرفی می کند و صفحه اصلی سایت شما را از بین می برد.

  • شما امکان لاگین در سایت خود را ندارید

اگر وقتی وارد صفحه لاگین وردپرس می شوید و اطلاعات حساب کاربری خود را می زنید و با ارور اشتباه بودن رمز و ایمیل مواجه می شوید بدانید که هکرها حساب کاربری شما را تغییر داده اند. همیشه سعی کنید از نام های کاربری پیچیده و رمزهای پیچیده استفاده کنید، هر چند وقت یکبار رمزهای خودتان را تغییر دهید. حتما روی سایت خود آنتی ویروس و فایروال داشته باشید تا اگر کسی تلاش کرد با نام کاربری خاصی وارد سایت شما شود بعد از چندبار خطا دسترسی اش به سایت شما مسدود شود.

  • ایجاد حساب های کاربری جعلی

اگر کاربران مختلف در سایت شما ثبت نام می کنند حتما نام کاربری و ایمیل های آنان را چک کنید. کاربران با ایمیل های نامفهوم یا افرادی که مثلا خارجی هستند و در سایت شما که فارسی است ثبت نام می کنند را پاکسازی کنید.

  • فایل های گنگ و نامشخص روی سرور شما یافت شود

اگر با وردپرس آشنا باشید می دانید که فایل هایی که دارد معمولا چه فایل هایی است. اگر فایل دیگری روی سرور خود مشاهده کردید حتما با یک کارشناس یا شرکت هاستینگ خود مشورت کنید تا مشخص شود هویت فایل چیست و اگر فایل مخربی است آن را پاک کنید.

  • کند شدن ناگهانی و بی دلیل سایت شما

اگر سایت شما در ساعات خاصی کند می شود و این بدون دلیل است، احتمالا مورد حملات DDos قرار گرفته اید که ترافیک بسیار زیاد و بدون توجیهی وارد سایت شما شده که تنها هدف آن، از دسترس خارج کردن سایت شما است. برای جلوگیری از این موضوعات می توانید از کلودفلر و سرویس های مشابه استفاده کنید.

  • لاگ سرور خود را حتما مانیتور کنید.

لاگ سرور خود را همواره مانیتور کنید، ممکن است حاوی ترافیک یا لاگین کاربران دیگری روی هاست شما باشد در این صورت حتما با هاستینگ خود در ارتباط باشید تا کاربران اضافه را بلاک کنند.

  • ایمیل های هاست و وردپرس ارسال نمی شوند

اگر ایمیل های هاست و وردپرس شما ارسال نمی شوند، دلیور نمی شوند، ممکن است سرور شما هک شده باشد و از ایمیل سرور شما ، ایمیل های تبلیغاتی و اسپم ارسال شده باشد. این اسپم شدن توسط گوگل و دیگر سرویس های ایمیل باعث می شود ایمیل ها دلیور نشوند و کلا در مقصد پاک شوند. برای رفع این مشکل بایستی ip سرور ایمیل خودتان را تغییر دهید یا از طریق پشتیبانی گوگل اقدام کنید.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا