آموزشویندوز و لینوکس

راه اندازی صندوقچه ابر آروان به عنوان درایو ویندوزی

امروز یک آموزش متفاوت داریم، احتمالا نام ابرآروان را شنیده اید. شرکتی که در زمینه خدمات ابری فعالیت می کند. مشابه خدمات Amazon AWS را در ایران انجام می دهد.

یکی از خدمات مهم ابرآروان صندوقچه های ذخیره داده است. این صندوقچه ها که نامشان درواقع Bucket است با تکنولوژی S3 آمازون ایجاد می شوند و بسیار مقرون به صرفه هستند. همانطور که قبلا گفتم 5 گیگابایت فضای رایگان دارید و با کمی شارژ حساب می توانید به صورت Pay As You Go از این خدمات استفاده کنید.

مشکل ابرآوران و سایر سرویس دهندگان در زمینه این مدل فضای ذخیره سازی این است که کلاینت ویندوزی یا اندرویدی یا لینوکسی یا مک ندارند. برای هرکدام از این سیستم عامل ها باید خودتان دست به کار شوید. در این پست می خواهم به شما آموزش دهم چطور یک صندوقچه ابرآروان ( Bucket S3 ) را در ویندوز به صورت درایو Mount کنید.

برای این کار از نرم افزار rclone استفاده می کنیم. این نرم افزار را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

https://rclone.org/downloads/

بعد از اینکه این نرم افزار را دانلود کردید در یک آدرس سر راست آن را از حالت فشرده خارج کنید. داخل آن پوشه شوید ، با نگهداشتن کنترل راست کلیک کنید و برروی باز کردن cmd کلیک کنید.

سپس دستور زیر را داخل cmd بزنید تا وارد کانفیگ کردن rclone جهت استفاده از ابرآروان شویم:

.\rclone.exe config

یک ویزارد ساده تحت cmd بالا می آید. ابتدا از شما می پرسد که چه می خواهید درست کنید؟ یک instance جدید یا یک instance قدیمی خود را می خواهید ویرایش کنید؟ مسلما ما می خواهیم یک instance جدید درست کنیم پس n را بزنید و به مرحله بعدی بروید.

در مرحله بعدی از شما سوال می شود که مدل کلودی که به آن می خواهید وصل شوید چیست؟ در گزینه ها بگردید و شماره ابرآروان را پیدا کنید. برای من فکر کنم شماره 4 بود. عدد 4 را بزنید و اینتر کنید به مرحله بعدی.

در مرحله بعدی اطلاعات حساب کاربری شما در ابرآروان شامل Access Key و Secret سوال می شود. این دو را از داشبورد یا پیشخوان ابرآروان می توانید کپی کنید.

در مرحله بعدی آدرس Endpoint از شما سوال می شود که بایستی به صورت عددی از گزینه ها انتخاب کنید.

در نهایت گزارشی به شما نمایش می دهد که حاوی اطلاعات Bucket شما در ابرآروان است. با زدن دکمه q می توانید ویزارد را ببندید. حالا بایستی به سراغ Mount کردن این درایو در ویندوز برویم.

قبل از این کار بایستی نرم افزار WinFSP را از لینک زیر دانلود و نصب کنید.

https://winfsp.dev/rel/

بعد از نصب نرم افزار بالایی، یک بار سیستم را خاموش و روشن کنید. بعد از بالا آمدن مجدد ویندوز ، وارد پوشه rclone شوید و مجدد cmd را در آنجا باز کنید. دستور زیر را داخل cmd بزنید :

.\rclone mount نام انتخابی اینستنس:نام باکت/ S: --vfs-cache-mode full

در دستور بالا، ابتدا باید نامی که در پروسه ایجاد instance وارد کردید را وارد کنید بعد از آن یک دو نقطه قرار دهید ، بدون فاصله باید این دو نقطه باشد، سپس نام bucket خود را وارد کنید. برای حرف مشخص کننده درایو هم می توانید جای S هرچی دوست دارید وارد کنید. با زدن دستور بالا در cmd درایو شما Mount می شود.

برای اینکه با بالا آمدن ویندوز خودکار این Mount انجام شود لازم است که دستور بالا را در یک فایل notepad ذخیره کنیدو فرمت آن را از txt به cmd تغییر دهیدو فایل نهایی را داخل پوشه startup ویندوز قرار دهید. یا اینکه در دسکتاپ shorcut برای آن درست کنید و هربار با کلیک برروی آن درایو را Mount کنید. این فایلی که درست کردید را باید در پوشه rclone قرار دهید.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا