آموزشکسب و کار

دامنه و url چه تفاوتی دارند ؟

کسانی که تازه وارد فضای وب شده اند شاید فرق دامنه و url را ندانند و این موردی است که حتی افراد خبره را نیز گاهی به اشتباه می اندازد.

اگر می خواهید تازه سراغ طراحی سایت و راه اندازی مثلا فروشگاه اینترنتی بروید این مطلب برای شماست.

دامنه ، نامی است که سایت و برند شما با آن شناخته می شود. مثلا سایت ما دامنه branex را دارد. ولی url بلاگ ما تشکل شده از یک / و عبارت home که روی هم می شود branex.ir/home ، همچنین url دارای پروتکل اتصال با سرور نیز می شود.

این پروتکل دو حالت دارد http و https که مخفف hypertext transfer protocol است. حالتی که https است تنها تفاوتش این است که اتصال امن است. با توجه به مدل https ، داده ارسالی بین کاربر و سرور کد می شود تا شخص ثالث نتواند چیزی سرقت کند.

حالا url برای یک صفحه خاص در وردپرس ممکن است عبارات بیشتری داشته باشد. مثلا برای یک پست ممکن است تاریخ انتشار پست ساختار url را تشکیل دهد. همچنین اگر زبان فارسی برای url استفاده کنیم احتمالا از عناصر و کدک های خاص در url مشاهده خواهیم کرد که وقتی آنها را در مرورگر قرار می دهیم آدرس درست را مشاهده می کنیم.

هر کشوری برای خودش دامنه منحصر به فرد دارد. دامنه ملی ایران .ir است ، دامنه عمومی و بسیار معروف بین المللی .com است، تقریبا برای هر کسب و کاری دامنه خاص وجود دارد ، مثلا برای سایت خبری می توانید دامنه .news را ثبت کنید. هزینه های دامنه های بین المللی بر اساس دلار است و تنها دامنه ملی را می توانید مقرون به صرفه خریداری کنید.

بنیادی که در داخل کشور دامنه های ملی را مدیریت می کند nic.ir نام دارد. اخیرا برای ثبت دامنه بایستی کاملا احراز هویت شوید.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا