خودمانیمطالب برتر

بررسی ویندوز 11

خب چند روزی است که ویندوز 11 منتشر شده و من روی همه دیوایس های شخصی و کاری آن را نصب کردم. در این پست می خواهم تجربه خودم را از ویندوز 11 به شما ارائه کنم ، پس با من همراه باشید.

مایکروسافت چند سالی بود که در چرخه ای گیر کرده بود که این چرخه بدین شکل بود، یک ویندوز خوب عرضه می کرد و یک ویندوز بد! ویندوز 10 ویندوز خوبی بود، پس آیا ویندوز 11 ویندوز بدی است؟ جواب به این سوال خیر است. ویندوز 11 در همه جنبه ها بروز شده و ویندوز را به دوره جدیدی رسانده است. ویندوز 10 دیگر برای دیوایس های امروزی خصوصا نمایشگرهای جدید با نرخ بروز رسانی بالا خیلی قدیمی جلوه می کرد.

اولین نکته ای که در ویندوز 11 جلب توجه می کند، صفحه لاک اسکرین و بعد از آن بخشی است که رمز عبور یا PIN خود را وارد می کنید. ساعت از گوشه پایین صفحه به مرکز آورده شده، در همان قسمت با انیمیشن و گرافیکی تمیز تر وارد صفحه وارد کردن رمز یا PIN خود می شوید.

دومین نکته وقتی نمایان می شود که وارد دسکتاپ خود می شوید. منوی استارت باز می شود و همه منوها در وسط Taskbar ردیف شده اند.

نکته ای که بایستی عرض کنم این است که من به صورت بروز رسانی از ویندوز 10 به ویندوز 11 نسخه جدید ویندوز را دریافت کردم. همه نرم افزارها چه کرک شده ها چه اورجینال ها همگی بدون مشکل برروی ویندوز 11 اجرا شدند.

به عنوان یک گیمر پاره وقت، تمامی بازی ها کمی نرخ فریم بهتری روی ویندوز 11 دارند ، فروشگاه ویندوز هم کمی سریعتر شده و بروز رسانی ها و نرم افزارها دسته بندی بهتری پیدا کردند.

بعد کلی گویی های بالا، برویم سراغ تغییراتی که در ویندوز 11 ایجاد شده، اول از همه از Explorer یا نرم افزار مدیریت فایل ویندوز شروع می کنم.

در Explorer حالا منوها جمع و جور شده اند و منوهای پر استفاده پیش فرض نمایان هستند و خبری از حالت ریبون که سالها در نرم افزارهای مایکروسافت استفاده می شد دیگر نیست.

تمامی آیکن های ویندوز هم باز طراحی شده اند و اصلا همانند ویندوز 10 ، به آیکن های زمان ویندوز 98 برنمی خورید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، آیکن های نوار ابزار بالای صفحه فقط محدود به ابزارهای پر کاربرد هستند و برروی سه نقظه که کلیک می کنید سایر ابزارها را مشاهده می کنید.

در ویندوز 11 دسترسی مستقیم به حافظه در دسترس است و با حافظه های NVMe و SSD سرعت لود فایل ها و کلا خود ویندوز بسیار افزایش یافته و واقعا وقتی مادربرد خودم را روی حالت ultra fast boot قراردادم ویندوز زیر 3 ثانیه لود شده بود!

بخش بعدی که دچار اورهال شده، شخصی سازی ویندوز و سایر تنظیمات آن است. همه تنظیمات ویندوز در ویندوز 11 باز طراحی شدند و دیگر نیازی نیست که کنترل پنل کلاسیک را باز کنید در حالیکه همچنان در ویندوز 11 به زندگی مخفیانه خود ادامه می دهد.

همچنین تمامی تصاویر با تم و وقت روز می توانند سینک شوند. یکی دیگر از ویژگی های باحال ویندوز 11 این است که می توانید تنظیمات خود را با همه دیوایس های ویندوزی خود سینک کنید تا همه جا با یک تم و ظاهر مواجه شوید.

بخش بعدی که به ویندوز اضافه شده و همانند بخش Brief روی گوشی های سامسونگ یا مثلا نمای خبری و … است ویدجت نام دارد و به صورت کلی اخبار، دمای هوا و سایر اطلاعاتی که شما می توانید شخصی سازی کنید را نمایش می دهد.

تنها مشکلی که با ویندوز 11 دارم این است که یک سری نکات امنیتی اضافه شده به نسخه Pro باعث شده که نتونم برروی ویندوز سرور 2008 خودم ریموت شوم و مجبور به بروز رسانی سرور خودم شدم،

همچنین برخی اوقات که مرورگرها ، چه کروم، چه فایرفاکس را باز می کنم نرم افزار GeForce Experience نیز همراه آن باز می شود ، با مرورگرها در ویندوز 11 همانند بازی های رایانه ای برخورد می شود! احتمالا با بروز شدن درایورها و شاید ویندوز در آینده این مشکل رفع شود.

یک نکته مهمی که بعد از بروز شدن به ویندوز 11 جلب توجه کرد، حجمی بود که از میزان فضایی اشغال شده توسط ویندوز کاسته شد. روی سیستم PC ، که ویندوز 10 را از روز اول داشت و همه بروز رسانی ها دریافت کرده بود حدود 14 گیگابایت حجم فضای ویندوز کاسته شد و برروی لپ تاپم که شاید چند ماه است که خریده شده و نسخه ویندوز 10 20H1 روی آن نصب بود حدود 23 گیگابایت از حجم ویندوز بعد از بروز رسانی کاسته شد.

همچنین روی یک سیستم دیگر که مشکلات مربوط به بوت شدن را داشت و ارور میداد که فایل BCD را پیدا نمی کند ( این مشکل از ویندوز 7 برروی این سیستم وجود داشت، چون همیشه با بروز رسانی نسخه جدید ویندوز را دریافت می کرد ) روی ویندوز 11 بالاخره مشکل BCD آن رفع شد، حالا احتمالا به خاطر شیوه جدید بوت شدن ویندوز 11 است.

در کل ویندوز 11 با بروز رسانی هایی که داشت نظر من را به عنوان یک کاربر خوره جلب کرد. گرافیک های خم خورده ، سرعت بوت بهتر، رفع مشکلات ویندوز های قبلی، کاهش حجم نصب ویندوز ، کم بودن میزان آپدیتها ، دسترسی مستقیم به هارد که باعث شده فورزا هورایزن 4 در حدود 10 ثانیه ای روی حافظه NVMe لود شود ، همگی تجربه خوبی را برای من ایجاد کردند.

اگر حداقل میزان سخت افزار را دارید می توانید هم اکنون بروز رسانی را از طریق مشترک شدن در برنامه Insiders مایکروسافت دریافت کنید. بروز رسانی حدود 2.5 گیگابایت بود و نصب آن نیز حدود 30 دقیقه طول کشید و همه تنظیمات و فایل ها به ویندوز جدید براحتی منتقل شدند.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا