اخبار فناوری

فیس بوک ، BGP و DNS

روز گذشته فیس بوک 6 ساعت از کار افتاده بود، حالا برای برخی ها بیشتر و برای برخی کاربران شاید مدت زمان کمتر بوده است.

اینکه چرا این اتفاق افتاده، با کلی شایعه هک و … شروع شد، ولی اصل ماجرا چیز دیگری بود. در شبکه های کامپیوتری ما یک چیزی داریم به نام مختصر BGP ، که زبان فارسی ساده آن می شود چیزی که به شما راه را در اینترنت نشان می دهد، مثلا به رایانه شما می گوید که اگر می خواهی فیس بوک را باز کنی باید این مسیر مشخص را طی کنی تا سریعتر و امن به سایت دلخواه برسی.

حالا وقتی BGP از کار بیفتد چه اتفاقی می افتد؟ کسی فیس بوک و خدمات مرتبط با آن را پیدا نمی کند. DNS های فیس بوک برخلاف یک سری شایعه که هک شده و یا از بین رفته بودند، همه سالم و آنلاین بودند ولی BGP ها نبودند که برای کاربران تعیین مسیر کنند.

مهندسان فیس بوک هم برای این که BGP را تعمیر کنند نمی توانستند همانند فیلم های هالیوودی مستقیم بروند سر سرورها ، یک در را باز کنند، سیستم را به کمک یک usb وصل کنند و مجدد سیستم را ریبوت و فعال کنند! بایستی اول یک کانکشن امن به سرورهایی که از دسترس خارج شده بودند ایجاد می کردند، بعد از اینکه این مسیر امن ایجاد شده، به مرور سرورهای فیس بوک آنلاین شدند، به دلیل حجم بالای کاربران سرویس های فیس بوک امکان آنلاین شدن همه با هم نیست چرا که قدرت پردازش بالایی می خواهد و ممکن است اگر در این حالت بی دقتی شود مجدد کرشی ایجاد شود و کار پیچیده تر شود.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا