کسب و کارمطالب برتر

سایت و اینستاگرام – دو همکار

داشتن وبسایت و هم چنین اینستاگرام در کنار هم یک مزیت برای کسب و کار است، اصلا هیچ کدام نمی تواند جای دیگری را بگیرد. شما وقتی فروشگاه اینترنتی به صورت سایت دارید بایستی به کمک اینستاگرام برند سازی کنید و تعامل خودتان را با مشتریان افزایش دهید. نکته ای که در این میان است نباید از سایت توقع اینستاگرام را داشته باشید و همچنین از اینستاگرام توقع امکانات یک سایت را داشته باشید. در این پست با من همراه باشید تا مزیت های داشتن فروشگاه اینترنتی به صورت سایت را با شما به اشتراک بگذارم چرا که این روزها خیلی ها می گویند که فروشگاه آنلاین دارند و فروش آنها از طریق اینستاگرام است، ولی آیا اینستاگرام بستر مناسبی برای فروش است؟

  • مدیریت سفارشات

مهم ترین مشکلی که در فروش اینستاگرامی وجود دارد عدم امکان مدیریت و نظارت بر سفارشات است. برای اینکه متوجه بشید که چه کسی ، چه تاریخی و چه محصولی سفارش داده بایستی ساعت ها دایرکت خودتون رو بالا پایین کنید تا بر موضوع مسلط شوید، حالا با دو سه تا سفارش شاید مشکلی نباشه ولی قطعا با سفارش تعداد بالا دچار مشکل می شوید.

در سایت فروشگاهی ، شما لیستی از سفارشات را دارید که بر اساس نام / کالا / هزینه فاکتور / وضعیت پرداخت شده یا نشده / وضعیت سفارش لیست شده اند و شما می توانید براحتی در آن جستجو کنید و مثلا فردی که از شما درخواست مرجوعی کرده را پیدا کنید.

  • واریزی ها

شاید این مشکل از مشکل بالایی در اینستاگرام بزرگ تر باشد. شما اصلا نمی توانید بر واریزی ها در اینستاگرام نظارت کنید. برای یک حساب و کتاب ساده باید کلی دایرکت چک کنید تا ببینید چه کسی برای شما فیش واریزی ارسال کرده، فیش واریزی واقعی بوده یا الکی بوده! بابت هر فیش واریزی اگر لازم است فاکتور به صورت دستی وارد کنید و کلی مشکل دیگر، اصلا برخی اوقات مشتریان شما ادعا می کنند که واریز کردند و شما باید بگردید و گردش حساب بگیرید ببینید واریزی انجام شده یا نه!

در وبسایت فروشگاهی این مشکل اصلا وجود ندارد، شما در لیست سفارشات خود می توانید مشاهده کنید که سفارش ثبت شده / پرداخت شده / مشکلی در پرداخت بوده و همچنین در صورت پرداخت موفق برای مشتری فاکتور به صورت خودکار صادر میشه و اصلا لازم نیست شما در این زمینه کاری انجام دهید. بعد از پرداخت فاکتور برای وی صادر می شود و فقط شما باید زحمت آماده کردن محصولات برای ارسال را بکشید.

  • پشتیبانی راحتتر

فرض کنید یک مشتری از شما خرید کرده و حالا بعد از مدتی با شما تماس گرفته و اعلام می کند که محصول را می خواهد عودت دهد. در فروش های اینستاگرامی این یک مشکل بزرگ است، شما باید در میان هزاران دایرکت ، اطلاعات خرید مشتری را پیدا کنید با اطلاعاتی که به شما تلفنی داده تطابق بدید و در صورت تایید خرید مشتری را مرجوع کنید.

حالا همین مشکل در وبسایت بسیار راحت انجام می پذیرد، کاربر شما بایستی با نام کاربری خود در سایت شما لاگین کند، ثبت مرجوعی کند، وقتی کالا به دست شما رسید کافیست که اعتبار وی را شارژ کنید تا بتواند مجدد در سایت خرید کند. الزامی به عودت کامل وجه ندارید.

پیرامون اطلاعات محصولات هم لازم نیست در دایرکت کلی با مشتری چت کنید و برای هر شخصی که کالای خاصی را می خواهد کلی عکس و فیلم و … ارسال کنید ، هر محصول در سایت شما یک صفحه دارد، در آن صفحه همه اطلاعات اعم از عکس ، فیلم ، توضیحات و حتی نظرات مشتریان قابل مشاهده است.

همچنین در وبسایت شما می توانید یک پشتیبانی آنلاین روی واتساپ نیز قرار دهید که با یک کلیک کاربر بتواند در صورت بروز مشکل فنی در پروسه ثبت سفارش با شما در واتساپ در تماس باشد و شما وی را راهنمایی کنید.

  • قیمت ها

در کشور ما هرروز قیمت ها بالا و پایین می رود، این موضوع روی فروش اینترنتی بسیار تاثیر می گذارد. شما در اینستاگرام هرروز باید کپشن پست ها رو ویرایش کنید یا اینکه همان محصول را دوباره با اطلاعات جدید ارسال کنید ، ارسال چندباره محصول با قیمت های متفاوت باعث گیج شدن مشتری می شود. همچنین ویرایش کردن کپشن ها کار بسیار وقت گیری است. اگر هم بخواهید قیمت نگذارید ، کلا در دایرکت و کامنت بایستی به مشتریان قیمت بدهید که این مسئله باعث عدم شفافیت کار شما می شود چون مشتری با خود می گوید در کامنت ها گفته این کالا مثلا 40 تومان است ولی در دایرکت به من گفته 100 تومان! دیگه برای کاربر زمانی که شما در کامنت قیمت 40 تومانی را اعلام کردید مهم نیست، و شما باید کلی در دایرکت با مشتری احتمالی صحبت کنید که چرا الان قیمت شما شده 100 تومان!

در وبسایت به کمک اتصال قیمت ها به بازار / دلار می توانید به صورت خودکار با توجه به وضعیت بازار یا قیمت دلار ، قیمت محصولات را بروز کنید بدون اینکه بخواهید تک تک محصولات را ویرایش کنید. مثلا دلار امروز 5 درصد گران شده ، پس تمام محصولات شما نیز 5 درصد به صورت خودکار گران می شوند و همچنین اگر قیمت دارای اعشار بود به صورت خودکار رند می شود.

  • موجودی محصولات

یکی از بزرگترین مشکلات فروش اینستاگرام مشخص نبودن موجودی کالا برای مشتریان است، اینکه شما هرروز بایستی از طریق استوری اطلاع بدید که مثلا فلان محصولات با این قیمت موجود شد و آخر هم یک فردی همیشه وجود دارد که استوری شما را ندیده و در دایرکت برای شما وجه را واریز کرده در حالیکه محصول موجود نیست! و حالا بایستی پروسه عودت وجه را برای آن انجام دهید.

در سایت فروشگاهی می توانید در حین تعریف محصول برای آن مدیریت انبار را فعال کنید و موجودی ابتدای دوره را وارد کنید، با هر خرید مشتری به صورت خودکار از موجودی آن محصول کسر می شود و همچنین می توانید آستانه هشدار کمبود کالا را نیز برای همه محصولات فعال کنید تا مثلا اگر از کالایی موجودی به عدد 2 رسید به شما هشدار دهد. همچنین اگر محصولی تمام شد آن را در سایت به صورت اتمام موجودی نمایش دهد یا اینکه به کاربر اجازه پیش خرید بدهد. البته می توانید حالت موجود شد مرا مطلع کن! را نیز برای محصولات خود فعال کنید.

  • دسته بندی محصولات

در فروش اینستاگرامی همه محصولات شما به صورت درهم در قالب بی نهایت پست ، نمایش داده می شوند، کاربر نمی تواند همه محصولات شما را بررسی و مشاهده کند و همچنین محصول خاصی را جستجو کند. این بر میزان فروش شما تاثیر زیادی دارد و همچنین زمان خرید مشتری را نیز بسیار افزایش میدهد.

مشتری در وبسایت فروشگاهی می تواند محصولات را به صورت دسته بندی شده باز کند، مثلا دسته کالای دیجیتال یا کالای آشپزخانه. همچنین اگر نام محصول را بداند می تواند سریع آن را جستجو کند و به سبد خرید خود اضافه کند. در این بین شما می توانید در صفحه هر محصول ، محصولات مشابه را به کاربر پیشنهاد دهید تا شانس خرید محصولات دیگر را بالا ببرید. با این کارها سرعت خرید مشتری افزایش پیدا می کند، کالای بیشتری را می تواند مشاهده کند و درآمد شما نیز افزایش میابد.

مواردی که در بالا ذکر کردم، مهم ترین ویژگی های سایت فروشگاهی نسبت به فروش اینستاگرامی بود. توجه داشته باشید که اینستاگرام برای معرفی برند و تعامل بیشتر با مشتریان و همچنین انجام قرعه کشی های دوره ای و اعلام جشنواره ها بسیار مناسب است ولی برای فروش اصلا ابزار خوبی نیست.

اگر به دنبال داشتن یک فروشگاه اینترنتی هستید حتما وارد صفحه اصلی وبسایت برانکس شوید و با بچه های برانکس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

بهروز فیض

بهروز فیض هستم، موسس برانکس، یک سرویس طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن. در این سایت علاوه بر دریافت خدمات طراحی ، می تونید در بخش بلاگ آموزش ها و مطالب گوناگون را مطالعه کنید. موفق و پیروز باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا