داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر کشته شدند

امروز صبح یک خبر شوکه کننده در فضای مجازی منتشر شد، این خبر حاوی این تیتر بود ” داریوش مهرجویی و وحیده محمدی فر به ضرب چاقو کشته شدند” . این خبر در کنار سایر اخبار بد این روزها حالمان را بسیار خراب کرد. من به شخصه داریوش مهرجویی را با فیلم سنتوری می شناختم، در ویکی پدیا که نگاه کردم دیدم فیلم نامه سنتوری را وحیده محمدی فر نوشته بود.
چیزی که برای من سوال است این است که با اینکه چند روز قبل از این حادثه ، اعلام خطری توسط این خانواده منتشر شده ، سرویس های امنیتی کاری انجام ندادند؟! این کوتاهی خودش سوال ایجاد می کند، آیا مزدورانی اجیر شدند تا این کارگردان مشهور را از بین ببرند؟ یا اینکه واقعا یک مرگ تصادفی بوده و قاتل یا قاتلان احتمالی نمی دانستند فرد مشهوری را کشته اند؟!
سینمای ایران هنوز در بهت است؛ فارغ از تمام این اخبار رسمی و حواشی، آنچه قطعی است، حسرت سکوت همیشگی یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان سینمای ایران است، کارگردانی که از «گاو» و «اجارهنشینها» تا «هامون»، «لیلا»، «سنتوری» و «مهمان مامان» برایمان خاطره ساخته بود و ما را عاشق سینما کرده بود. سینمای ایران داریوش مهرجویی را برای همیشه از دست داد.
کارگردانی که در دهه 50 بهعنوان یک جوان فلسفه خوانده، زمانی که به ایران بازگشت، عطش فراوانی برای فیلمسازی داشت اما اولین تجربهاش یعنی «الماس 33» نه آن چیزی شد که خودش از خودش انتظار داشت و نه توانست اعتباری برایش به همراه داشته باشد.
ماجرای دومین فیلم اما به کل متفاوت بود. او با تکیه بر داستانی از غلامحسین ساعدی و در حالی که تنها 30 سال سن داشت، فیلم «گاو» را کارگردانی کرد. فیلمی ماندگار که علاوهبر سهمی که در شکلگیری موج نوی سینمای ایران داشت و طیفی از بازیگران شاخص را به سینمای ایران معرفی کرد، از معدود تولیدات قبل از انقلاب بود که در سالهای پس از انقلاب، مورد تأیید قرار گرفت و همچنان قدر دید.
بیتردید فیلم «گاو» هم از منظر اقتباس و هم از منظر اهمیت تاریخی در جریان موج نو، همچنان یکی از مهمترین تجربههای سینمایی در کارنامه مهرجویی محسوب میشود. هرچند این فیلمساز کهنهکار در ادامه مسیر خود با کارگردانی آثار شاخصی همچون «اجارهنشینها» و «هامون» همچنان بر تأثیرگذاری خود بر سینمای ایران ادامه داد. «سنتوری» و «مهمان مامان» هم از آثار خاطرهساز و ماندگار در کارنامه این فیلمساز شهیر بودند.
مهرجویی جزو معدود کارگردانان نسل اول سینمای ایران بود که همچنان و در دهه هشتم حیات خود در میدان حضور داشت و هر چند با فاصله زمانی، اما هر از گاهی برکرسی کارگردانی تکیه میزد و فیلم میساخت. «لامینور» آخرین ساخته این فیلمساز بود که سایه سنگین حواشی بر متن آن سنگینی کرد. حالا دیگری سینمای ایران فیلمی با امضای داریوش مهرجویی در ویترین خود نخواهد داشت.
گلشیفته فراهانی در اینستاگرامش نوشته بود ” دیگر داریوشی نیست که فیلم مهرجویی را بسازد”
به امید روزهای روشنتر و بهتر
موفق باشید